پایه

مقایسه ام دی اف و نئوپان

مقایسه ام دی اف و نئوپان

 

این دو ماده چوبی مهندسی شده محبوب که به عنوان دو رقیب قدرتمند در بازار شناخته می شوند هر کدام دارای مجموعه ای از ویژگی ها و کاربردهای مختص به خود هستند.

 

در این مقاله مجموعه دکووا شما را در فرآیند تصمیم گیری راهنمایی میکند

 

در ابتدای مقایسه ام دی اف و نئوپان بهتر است به سراغ مواد اولیه ساخت این دو ماده چوبی برویم

هردو محصول نئوپان و MDF مواد کامپوزیتی هستند که مغز درونی آنها از الیاف یا ذرات چوب ساخته شده اند.با وجود این شباهت؛ فرآیند ساخت و ترکیبات ساختاری آنها متفاوت است.

نئوپان چیست؟

 

تخته نئوپان، همچنین به عنوان تخته خرده چوب شناخته شده است ؛ از فشرده سازی ذرات چوب مانند خرده چوب هایی که به کار نمی آیند و تراشه، خاک اره و رزین تحت فشار با حرارت بالا ساخته می شود.

ام دی اف (MDF) چیست؟

 

 ام دی اف یا تخته فیبر با چگالی متوسط ،از الیاف چوب های طبیعی  به ذرات ریز و ترکیب آنها با یک چسب رزین و به دنبال آن فشرده سازی با فشار بالاو گرما تولید می شود.

تولید کنندگان می توانند از چوبهای نرم و سخت برای تولید آن استفاده کنند.

جدا از تفاوت ذرات چوب آنها (درشت تر در نئوپان و به صورت الیاف برای ام دی اف ) تفاوت اصلی در تراکم است که تراکم تخته نئوپان کمتر می باشد بنابراین وزن آن نیز کمتر است.

دوام و استحکام و کاربرد نئوپان در مقایسه با ام دی اف

 

وقتی صحبت از دوام و استحکام به میان می‌آید، ام دی‌ اف بسیار با دوام تر و ماندگار تر از نئوپان است. ترکیب یکنواخت ام دی اف به آن پایداری، چگالی و مقاومت بیشتری در برابر تاب برداشتن یا شکافتن می دهد و همچنین ام دی اف به دلیل ساختار الیافی خود برای ماشین کاری و برش و فرز کاری بدون ظاهر شدن تراشه ایده آل است و برش تمیز و صاف از خود به جای میگذارد. علاوه بر این به دلیل ساختار یکنواختی که دارد نسبت به نئوپان برای رنگ آمیزی و لاک زدن مناسب تر است و برای ساخت انواع جاکفشی شیکمیز تلویزیون جدید ,کمددیواری و دراور بادوام مناسب است مانند نئوپان حساس به رطوبت است اما امکان تهیه آن در نسخه ضد آب و ضد حریق وجود دارد.

تخته نئوپان ظرفیت نگهداری پیچ بالاتری دارد  برای کار بر روی اجسام مستقیم مانند درها؛ قفسه ها کشوها و میزها ایده آل است و همچنین امکان استفاده از پیچ ها را بدون تغییر شکل چوب فراهم می آورد بنابراین زمانی ایده آل است که بخواهیم اشیائی بسازیم که میخ یا پیچ شوند که در دراز مدت پیچ آن هرز نمی شود ؛ نئوپان در برابر  رطوبت حساس تر و آسیب پذیرتر است زیرا ذرات آب را به خود جذب می کند و در اثر تماس با آب تغییر شکل می دهد و متورم می شود از سوی دیگری ام دی افMDF مقاومت بهتری در برابر رطوبت از خود نشان می دهد و آن را برای مناطقی که رطوبت بالاتری دارد و یا در معرض احتمالی آب قرار دارند انتخابی ارجح است در مقابل ام دی اف در برابر گرمای شدید آسیب پذیر است .

با تمام این ویژگی ها قیمت ام دی اف گران تر از تخته نئوپان است .

 

 

مقایسه ام دی اف و نئوپان

 برای درک راحت تر به طور خلاصه به مزایا و معایب نئوپان و ام دی اف میپردازیم:

 

نئوپان چه مزایایی دارد:

وزن بسیار سبک

هزینه کم با قیمت مناسب تر

قابلیت تزئین با ورقه ملامینه

 

نئوپان چه معایبی دارد:

استحکام کمی دارد به همبن خاطر نمیتواند بار سنگین را تحمل کند

به دلیل مواد شیمیایی با محیط زیست سازگاری ندارد

در برابر رطوبت باد کرده و رنگ آن تغییر میکند

 

ام دی اف چه مزایایی دارد:

رنگ کردن آن آسان است

برش و شکل پذیری آن آسان است

از نئوپان محکم تر است

مشخص نبودن بافت چوب

 

ام دی اف چه معایبی دارد:

به دلیل تراکم بالا ام دی اف وزن سنگینی دارد

در برابر رطوبت و حرارت حساس است

 

راه تشخیص ام دی اف و نئوپان

 

بهترین راه تشخیص این است که به مغز آن توجه کنیم مغز نئوپان از تکه های بزرگ خرده چوب تشکیل شده است و دارای حفره می باشد. اما ام دی اف از تکه های الیاف چوب که بافت ریزتری دارد تشکیل شده است.

 

با توجه به توضیحات ذکر شده دانستیم که ام دی اف مزیت بیشتری نسبت به نئوپان دارد اما نمی توان ام دی اف را در همه ی زمینه ها گزینه بهتری نسبت به نئوپان دانست زیرا هر کدام کاربرد های متنوعی دارند ما به شما پیشنهاد میکنیم موقع خرید اگر مقاومت محصول , روکش خوری ,برش پذیری و رنگ پذیری برایتان مهم است تخته های ام دی اف را پیشنهاد می کنیم و اگر قیمت مناسب و وزن محصول برایتان اهمیت دارد پیشنهاد ما تخته های نئوپان است زیرا وزن بسیار کمی دارند.

 

امیدواریم که این مقاله به سطح آگاهی شما دوستان عزیز مجموعه دکووا کمک کرده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *